Bjorn la Tulippe: “DE NIEUWE GENERATIE ZET ZICH AF TEGEN WAT GANGBAAR IS”

02-11-2023

 

 

Bjorn la Tulippe (TONI&GUY Rotterdam) won in mei een Coiffure Award in de categorie Dameskapsels regio Utrecht, Zuid-Holland en Gelderland en werd tweede in de categorie Herenkapsels regio Zuid. In een interview vertelt hij wat de award voor hem betekent en waarom diversiteit en inclusiviteit een belangrijk thema in zijn werk zijn.

COLLECTIE 

“Ik wilde heel graag wat met de clubkidsscene doen en de onbegrensde creativiteit die je daarin ziet. Zoals de cyberpunkstijl, die ik heel erg tof vind. Ik heb best wel rigoureuze keuzes gemaakt met betrekking tot de modellen, de styling en vooral het haar. Ik wilde echt bepaalde grenzen pushen, een soort schokeffect creëren. Elementen en structuren met elkaar combineren die misschien ondraagbaar lijken, maar samen toch een cool geheel vormen.” 

GENDERIDENTITEIT 

“Ik ben ongelooflijk trots dat ik met deze collectie een award gewonnen heb. Het is mijn meest persoonlijke collectie ooit en ik was best wel bang dat de jury het niet helemaal zou begrijpen. Daarom wil ik iedereen inspireren dichtbij jezelf te blijven, want hoe meer je van jezelf laat zien, hoe succesvoller je wordt. Genderidentiteit is een belangrijk thema in de samenleving: er wordt veel over gesproken en je ziet het terug in de hedendaagse fashion. Steeds meer kleding is uniseks, androgyn of er wordt gespeeld met mannelijke en vrouwelijke elementen. Ik wilde dat dolgraag terug laten komen in mijn collectie. Ik heb gewerkt met verschillende modellen; van mensen uit de LGBTQI+-community tot mensen die zich niet per se identificeren met vrouw of man, of gewoon een open blik hebben op dit onderwerp. Het idee was om ze als een soort ‘intergalactic warriors’ te portretteren. Met sexy, skin-tight kleding, maar tegelijkertijd heel krachtig en soms ook androgyn. Het geheel moest een futuristische sfeer krijgen, alsof het om figuren gaat die niet per definitie menselijk zijn.” 

OPEN BLIK 

“Ik denk dat de nieuwe generatie kappers altijd anders wil zijn en dingen anders wil doen. Ze zetten zich af tegen wat gangbaar is, ze kijken meer open naar haar. Door social media is er meer ruimte gekomen voor diversiteit en inclusiviteit. Het bereik van bepaalde stromingen en bewegingen is groter en sterker geworden. 

Die open blik is voor mij versterkt door de educatie die ik heb gevolgd bij TONI&GUY. In de Academy zijn ze best wel vooruitstrevend, dat komt ook door hun samenwerking met modehuizen en de London Fashion Week. Je ziet daar al langer dat kleding minder genderspecifiek is, dat hokjes wegvallen. Het is logisch dat je dat dan ook terug gaat zien in het haar.” 

 

Nieuwsoverzicht
Foto's uitreiking 2023