NIEUWS
IK HEB HET DICHT BIJ MEZELF GEHOUDEN
Ze zorgde voor een sensatie bij de uitreiking van de Coiffure Award 2024. Rozan Zonneveld van Sjenkels Leiden deed pas voor de tweede keer mee aan de competitie en ging met de Hairdresser of the Year award naar huis. “ De volgende dag besefte ik pas echt goed wat er was gebeurd.
Het is negen uur ’s ochtends en de eerste klanten worden bij Sjenkels Leiden geholpen. De salon zit in een van de oudste panden van de historische binnenstad, dat sfeervol en met oog voor de authentieke details is ingericht. Rozan (33) spreekt aan de kleurtafel nog even het advies door met een klant, waarna een collega het van haar overneemt. Ondertussen vertelt collega Suus over de vele reacties, bloemen en flessen champagne die ze in de week na het Coiffure Award gala hebben ontvangen. Van klanten, maar ook van ondernemers uit de buurt.
Op de avond zelf nam je de prijs vrij nuchter in ontvangst. kwamen de emoties later? “Ik was onwijs verrast, maar ik ben ook een vrij nuchter persoon. Ik denk dat ik de volgende dag pas echt goed besefte wat er was gebeurd. Toen had ik wel even iets van: hoe ga ik dit doen? Wat komt er allemaal op me af? Ik ben ontzettend blij met de prijs, maar ik heb ook een gezin met twee jonge kinderen. Het moest allemaal even landen. Nu denk ik: wat gaaf! Ik heb heel veel zin in de creatieve uitdagingen die op mijn pad gaan komen.”
Hoe kijk je terug op de avond? “Ik vond het lastig inschatten of ik kans maakte op een award. Er zaten erg sterke inzendingen in mijn damescategorie en ik hoopte dat ik bij de top 3 zou zitten. Toen ik winnaar werd in mijn categorie, was ik onwijs blij. Maar Hairdresser of the Year worden, dat had ik nooit verwacht. Ik was echt onwijs verrast. Ik denk dat veel mensen in de zaal zoiets hadden van: wie?”
Want je deed pas voor de tweede keer mee. “Vorig jaar werd ik tweede met mijn damescollectie, maar ik begrijp dat veel mensen mijn naam nog niet kenden. Arjan Bevers had net z’n Hall of Fame award gekregen en verteld dat hij eerst tien jaar had meegedaan, voordat hij zijn eerste prijs had gewonnen. Ik voelde dat heel erg, toen ik later op datzelfde podium stond. Ik vond het bijna gênant.”
Het had eigenlijk tien jaar moeten duren. “Ja, maar later dacht ik: ik maak al tien jaar eigen werk. Ik ben pas gaan meedoen toen ik er helemaal klaar voor was.”
METAMORFOSES Hoewel Rozan geen familie heeft die in de haar- of beautybranche werkt, weet ze al op vrij jonge leeftijd dat ze het kappersvak in wil. Ze kijkt graag naar het tv-programma Looking Good en is gek op de metamorfoses die worden gedaan. “Wat me aansprak, is dat ze mensen met haar en make-up zoveel mooier konden maken.” Ze gaat een kappersopleiding doen en snuffelt aan visagie, maar dat blijkt niets voor haar. Wat haar wel trekt: de Coiffure Award. “Ik volgde de competitie al toen ik nog op school zat. Elk jaar bestudeerde ik de winnaars en wie er genomineerd waren. Ik analyseerde wat ik wel en niet goed vond aan de collecties en wat ik zelf anders zou doen. Het is altijd mijn droom geweest om mee te doen. Ik ben alleen erg perfectionistisch: mijn werk moest eerst supergoed zijn.”
Na je opleiding ben je met Floor Kleyne op de set gaan werken. “Ik was erg ambitieus. Ik heb veel trainingen bij B Academy gevolgd en heb met Floor op de set gewerkt. Dat was een heel leerzame periode. Zij is samen met Bianca van Zwieten heel belangrijk geweest voor mijn ontwikkeling als kapper. Acht jaar geleden ben ik bij Sjenkels gaan werken. Daar heb ik geleerd om dat hele ambitieuze een beetje los te laten en meer te genieten van alles wat ik al kan. Om gewoon lekker te werken."
Wat heb je van Floor en Bianca geleerd? “Het is grappig, want ze hebben allebei een heel andere stijl dan ik. Van Floor heb ik geleerd om te staan voor mijn eigen stijl en wat ik mooi vind. Van allebei heb ik veel geleerd over productgebruik op de set, dat is toch anders dan wanneer je haar maakt in de salon. Wat heel goed voor mij is geweest, is dat Sjenkels The Journey is begonnen. Toen Bianca Creative Director werd, vond ze dat er zoveel talent rondliep binnen Sjenkels dat ze daarmee wat moesten doen. Daar is onze interne wedstrijd uit voortgekomen en een traject om deelnemers te begeleiden. Toen heb ik echt geleerd om een concept te bedenken en dat uit te werken."
Je vertelde eerder dat je de Coiffure Award al een jaar of vijftien volgt. Wat maakt een collectie in jouw ogen geslaagd? “Ik houd van krachtige fotografie. Op goede foto’s zie je de visie van een kapper in alle vier de beelden terugkomen, en samenkomen met de styling en de visagie. Ik vond de winnende damescollectie van Bjorn la Tulippe in 2023 daarin heel sterk. Bjorn maakt ander werk dan ik, maar ik vond het concept en de uitwerking heel erg krachtig. Wat ik ook belangrijk vind: het draait om het haar. Soms vind ik de styling te overheersend; het moet in dienst staan van het haar.”
DEENS DESIGN Vorig jaar ben je tweede geworden met je collectie. Wat heb je van die eerste deelname geleerd? “Ik weet nog goed dat ik tijdens de Kick-off aan Berni Ottjes vroeg wat hij van mijn eerste collectie vond. Hij zei: ‘Je bent tweede geworden, het is hartstikke mooi werk.’ Toen zei ik: ‘Ja, maar ik wil volgend jaar graag eerste worden.’ De eerste keer dat je meedoet, is het zoeken. Je weet niet precies wat je kunt, en waar je staat. Ik had een heel concept met een uitgebreid verhaal over mijn collectie. Dat heb ik de tweede keer helemaal losgelaten. Ik wilde gewoon haar maken wat ik mooi vond".
Opvallend aan je werk zijn de strakke lijnen en vormen. “Mijn collectie is geïnspireerd door Deens design. Ik houd van het cleane, de strakke belijningen, het is fris en minimalistisch. De serie laat zien waar ik het meest van hou: simpel en krachtig beeld, en draagbaar haar. Ik heb het dicht bij mezelf gehouden. Wat ik dit keer ook anders heb gedaan, is dat ik meer beelden heb geschoten. Dat vertelde Arjan Bevers tijdens diezelfde Kick-off, echt heel leerzaam. Ik raad iedereen die mee wil doen aan om daarheen te gaan! Ik praatte er ook na met Floor. Zij zei dat elke foto even sterk moet zijn. Elk beeld moet je zo op de cover van een magazine kunnen zetten. Dat was mijn doel met deze collectie. Haar tip was ook: neem de tijd om het weg te leggen.”
Ben je iemand die voor de shoot alles tot in de puntjes uitdenkt of laat je ook dingen aan het toeval over? “Nee, ik heb alles helemaal van tevoren uitgedacht. Ik ben daarin super georganiseerd. Ik had zelfs een heel schema en planning van de dag en de modellen. Met kleurtjes, zodat ik rust in mijn hoofd creëer. Nee, ik ben in dat opzicht wel een tegenpool van mijn creatieve buddy Suus, die werkt veel chaotischer en intuïtiever. Op de dag van de shoot zijn er natuurlijk altijd dingen die niet blijken te werken. Ik had een struggle met de laatste foto, waarbij we het haar van achteren zouden fotograferen. Het haar kwam niet lekker onder de top vandaan.”
Als Hairdresser of the Year ben je ook een ambassadeur van de haarindustrie. Zijn er misschien thema’s die jij graag op de kaart zou willen zetten? “Ik erger me enorm aan het imago van het vak. Het werk heeft weinig aanzien. Ik heb vroeger zo vaak lauwe reacties gehad als ik vertelde dat ik kapper was. Wat ik ook niet vind kunnen: dat we nog steeds praten over hoog- en laagopgeleide mensen. En dat je in de samenleving alleen maar succesvol bent, en meetelt, als je ontzettend veel geld verdient.”
als je ontzettend veel geld verdient.” Wat maakt het vak voor jou zo interessant? “Dat je het mooie van mensen kunt versterken met wat ze van nature hebben: hun haar.”